במחצית הדרך בין תל אביב לירושלים, בנקודה בה מתחילים הרי יהודה להינשא בקיצוניות מעלה, שוכן שער הכניסה הטבעי לירושלים. בנקודה זו עלה הצורך בהקמת מחלף המקשר את כביש מס' 1 – תל אביב-ירושלים לכביש 38 לבית שמש. הרעיון המקורי לתכנון כלל מערכת גשרים עיליים אשר הייתה חוסמת את הנוף ההיסטורי של מבואות הרי יהודה בעלייה לירושלים.
בניסיון לשמר את המעבר ההיסטורי בעליה לירושלים ולאחר מחקר מעמיק, הצענו חלופה לתכנון לפיה יושקע המחלף אל מתחת לכביש הקיים וימוקם כמה מאות מטרים ממערב למעבר ההרים. החלופה נתקבלה ובכך נוצר רצף נופי בנסיעה על כביש מס' 1 ממערב למזרח ובחזרה.
על פי התכנון, שולבה במחלף סידרה של טראסות אבן, המתחילות בבסיס המעבר התחתי ועולות לעבר כביש מס' 1, אשר מטמיעות את המחלף בנוף הקיים. במחלף ניטעו יותר מאלף עצי זית בוגרים; הוא מציג פשטות וסדר ובה בעת קושר את עבודות הבינוי והסלילה העצומות, מעשה ידי אדם, עם הסביבה הטבעית.
Info
מיקום:
כביש ירושלים - תל אביב
צוות:
שלמה אהרונסון, יאיר אביגדור, ענת שדה